CHORZOWSKI TEATR OGRODOWY
sezon szesnasty 2022 rok,
czyli tego jeszcze nie grali
W SZTYGARCE
bilety do nabycia w Recepcji Sztygarki oraz online
22 lipca (pt) o 21:15
ChTO i LAUBA PEŁNO BLUESA
teksty: ROBERT BURNS
ślonskie translacyje: MIROSŁAW SYNIAWA
muzyka: MAREK McCARRON MOTYKA/TOMASZ BIENEK/JACEK RACIBORSKI
na scenie:
MAREK McCARRON MOTYKA – śpiew, gitara
TOMASZ BIENEK – gitara, stomp box
JACEK RACIBORSKI – gitara basowa, mandolina
ROBERT TALARCZYK i JOLA LITERSKA – czytanie wierszy
Bilety: 35 zł – do nabycia w sieci interticket
bilety kolekcjonerskie do nabycia w recepcji Sztygarki
29 lipca (piątek) o 19:00
Teatr Bez Sceny (Katowice): Miłość
tekst, reżyseria: Ingmar Villqist
światło: Sergiusz Brożek
kostiumy: Ewa Dopierała
na scenie: Anna Nowak, Agnieszka Bieńkowska, Andrzej Dopierała
Na spektakl składa się 5 jednoaktówek z cyklu Beztlenowce: MILI MOI (prapremiera!), Kostka smalcu z bakaliami, Cynkweiss, Miłość (prapremiera) i Lemury.
Anna Nowak, Agnieszka Bieńkowska oraz Andrzej Dopierała swoimi wcieleniami ukazują, że miłość niejedno ma imię, niejeden ma stan, niejeden czas. Miłość może być bólem, cierpieniem, chęcią zapomnienia, traumą i zwątpieniem. Miłość może być ratunkiem, ciepłem, obietnicą istnienia, nadzieją i natchnieniem. Może być kontrastem i analogią. Może być sztuką – na pewno nią jest.
Vanessa Wilkołek, Dziennik Teatralny
Bilety: 30 zł
https://www.interticket.pl/program/teatr-bez-sceny-milosc-7507
5 sierpnia (piątek) o 19:00
Sztygarka, pod wieżą wyciągową Szybu Prezydent
Bratři v tricku: Plovárna [Kąpielisko]
scenariusz i reżyseria: Veronika Riedlbauchová
scenografia: Marianna Stránská
na scenie: Adam Jarchovský, Václav Jelínek, Kristýna Vlčková
czas trwania: 60 minut
Zanurzcie się w atmosferę minionych czasów, w których panowie dbali w uzdrowiskach o zdrowie i tężyznę fizyczną. Nie dbając o przyziemne rzeczy, trawili samotny letni czas na twórczych rozmyślaniach o sprawach rządzących światem. Jednak kiedy wśród nich pojawia się delikatna dziewczyna, nic już nie będzie takie jak wcześniej. Do diabła! Świat, który ujrzycie, jest żartem, gdyż rządzi nim gra. A ponieważ skłonność obu płci ku sobie jest starsza niż skały i morze, będziecie świadkami nieustannej potyczki o zmienne niczym wiatr kobiece wdzięki. Wejdźcie, wejdźcie, rozsiądźcie się bez wahania. Czas zażyć kąpieli. Wypogadza się, a popołudniu ma być upał.
W przedstawieniu pojawia się delikatna groteska i ruchowa humoreska, a także elementy cyrkowe: żonglerka, chodzenie na linie, akrobatyka, tajemnice, kpiarski humor.
Przedstawienie bez słów.
Bilety: 30 zł (dwa wydarzenia)
https://www.interticket.pl/program/weekend-cyrkowy-1-bilet-na-2-spektakle-5-7-sierpnia-7508
7 sierpnia (niedziela) o 19:00
Sabina Drąg i Joanna Zdrada: Mamałyga. Monodram cyrkowy
tekst: Aglaja Veteranyi
scenariusz, reżyseria, scenografia i kostiumy: Joanna Zdrada
tłumaczenie: Alicja Rosenau
muzyka: Miłosz Sienkiewicz
animacje video: Agnieszka Głód i Wacław Marat
czas trwania: 60 minut
Spektakl powstał dzięki wsparciu Ambasady Szwajcarii w Polsce.
Wykorzystano w nim fragmenty filmów pochodzących z prywatnego archiwum Jensa Nielsena.
Monodram cyrkowy Mamałyga łączy w sobie elementy teatru i sztuki cyrkowej. Inspiracją dla powstania spektaklu była powieść Aglaji Veteranyi Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze. Bohaterką i narratorką tekstu jest mieszkająca w Szwajcarii dziewczynka, wychowana w rodzinie imigrantów z Rumunii. Jej rodzice są cyrkowcami – mama akrobatką wiszącą za włosy u kopuły cyrku, a ojciec klaunem.
Zakorzeniona w biografii autorki powieści osobista historia staje się pretekstem do fantasmagorycznej podróży przez świat widziany z perspektywy nieograniczonej dziecięcej wyobraźni. „Cyrk jest zawsze za granicą” – mówi dziewczynka. Granic jest w tej opowieści wiele: tych dosłownych, wskazujących granice krajów czy kontynentów, ale także umownych, przenoszących w różne ustroje polityczne i społeczne, wyznaczających ludzkie możliwości (nieustanne balansowanie cyrkowców na granicy ryzyka) czy granice dobrego smaku (cyrkowy kamp i kicz).
Przestrzeń cyrku to uniwersum: świat w świecie, w którym panują zintensyfikowane relacje międzyludzkie; arena silnych wrażeń i emocji, gdzie piękno i okrucieństwo to dwie strony tej samej karty. Tożsamość dziecka wyrastającego w barwnym, ale i niepokojącym świecie jest wielowarstwowym palimpsestem. Na tworzoną w odbiciu relacji z bliskimi osobowość bohaterki składają się ślady miłości i krzywd zadanych przez członków rodziny. Namacalność śmierci, z którą stykają się na co dzień cyrkowcy, każe szukać sposobu oswajania strachu. Receptą na przetrwanie w rzeczywistości pełnej dziecięcych niepokojów i traum staje się sztuka, a opowiadana bohaterce przez siostrę bajka o dziecku gotującym się w mamałydze rozbudza fantazję, która pozwala zapomnieć o lęku i samotności.
Bilety: 30 zł (dwa wydarzenia)
https://www.interticket.pl/program/weekend-cyrkowy-1-bilet-na-2-spektakle-5-7-sierpnia-7508
26 sierpnia (piątek) o 18:00
Teatr Naumiony (Ornontowice): Last minute
scenariusz: Marcin Melon
reżyseria: Iwona Woźniak
choreografia: Natalia Dignes
scenografia i kostiumy: Iga Słupska
muzyka: Jan Nowak
techniczni: Andrzej Woźniak, Andrzej Wójcik, Janusz Golec, Edward Szolc
światło i dźwięk: Wojtek Boruszka, Przemek Mól, Marcin Thomann, Maksym Juranek
charakteryzacja i kostiumy: Sabina Baron, Helena Chwałek
inspicjent: Teresa Machulik
realizacja video: Paweł Szymkowiak
konsultacje wokalne: Nina Wolska
na scenie: Bartłomiej Garus, Magdalena Owczarek, Łukasz Domin, Józef Ignasiak / Marcin Noras, Karolina Sosna / Małgorzata Spyra, Joanna Sodzawiczny, Beata Kniejska, Jolanta Sodzawiczny, Dominik Sodzawiczny / Wiktor Frankowicz / Paweł Szafraniec, Bronisława Porembska, Kajetan Woźniak, Sylwia Woźnica / Iza Zajusz, Marcin Machulik
czas trwania: 65 minut
Zdawałoby się, że przedstawienie Last minute porusza temat omówiony w sztuce na wszystkie możliwe sposoby – temat górniczego życia. Dzisiaj jednak, w obliczu transformacji energetycznej Polski, praca na grubie to zjawisko proszące o ponowną uwagę. W swoim najnowszym spektaklu Teatr Naumiony bierze pod lupę zarówno relacje łączące górnośląską społeczność, jak i historyczno-ekonomiczne przemiany modelu tutejszego życia. W spektaklu to rdzenni mieszkańcy Górnego Śląska snują opowieść o wyzwaniach transformacji i jej wpływie na kształt lokalnych obyczajów. Głównym bohaterem przedstawienia jest młody górnik podejmujący pracę na pobliskiej kopalni. Pod wpływem rosnącego prestiżu społecznego oraz korzyści materialnych, postanawia czerpać z życia garściami i planuje wymarzone wakacje w stylu „last minute”. W trakcie przygotowań do wyjazdu dowiaduje się jednak, że jego kopalnia ma lada chwila zostać zamknięta. Rozterki bohatera związane z koniecznością odwołania wyjazdu stopniowo zamieniają się w poważne refleksje na temat dotychczasowego życia. Rozmowy ze starzykiem i omom utwierdzają chłopaka w przekonaniu o wadze jego pracy. Tymczasem w kontrze do głównego bohatera stoi jego brat – młody, wykształcony, a przede wszystkim krytyczny wobec postawy krewniaka. Tragikomiczne Last minute nie niesie żadnego uniwersalnego przesłania, a autorzy i autorki spektaklu dalecy są od objaśniania komukolwiek świata czy wytyczania pożądanych kierunków jego rozwoju. Swoim nowym spektaklem zespół Teatru Naumionego zaprasza do szczerej rozmowy na temat tożsamości kulturowej oraz zmieniającego się oblicza Górnego Śląska.
Bilety: 45 zł
https://chto.interticket.pl/program/teatr-naumiony-ornontowice-last-minute-7518
W CHORZOWIE
12 sierpnia (piątek) o 19:00
w Chorzowskim Centrum Kultury
Teatr Korez (Katowice): Obserwator
tekst: Tomasz Jachimek
reżyseria: Hubert Bronicki, Mirosław Neinert
realizacja materiału wideo: Andrzej Celiński
na scenie: Daria Polasik-Bułka, Ewa Kubiak, Piotr Bułka/Mateusz Znaniecki, Piotr Rybak, Mirosław Neinert oraz Sławomir Jastrzębski
czas trwania: 90 minut
Od Autora:
Obserwator to sztuka komediowa.
W przypadku komedii świat staje się radykalnie i brutalnie biało-czarny. Albo Szanowny Widz się śmieje (wtedy jest udana komedia), albo się nie śmieje (wtedy jest kompromitacja, hucpa i żądanie zwrotu forsy za bilety). Po swoich dotychczasowych doświadczeniach z Korezowymi Twórcami (nieprzypadkowo oba słowa wielką literą) mam przekonanie graniczące z pewnością, że owi Twórcy rozbawią Państwa do łez.
Niemniej jako skromny autor chciałbym zwrócić uwagę na inną rzecz – otóż Obserwator nie powstał li tylko dla śmiechu.
Tam jest dużo pytań o cenę sukcesu, o skrywane tajemnice, o granice prywatności i granice poświęcenia.
Tam jest dużo pytań o nas samych, w coraz bardziej skołowanym i dziwnym świecie.
Tomasz Jachimek
Bilety: 45 zł
19 sierpnia (piątek) o 19:00
w Chorzowskim Centrum Kultury
50 lat pracy artystycznej Joanny Żółkowskiej
Pani Pylińska i sekret Chopina
tekst: Éric-Emmanuel Schmitt
tłumaczenie: Jan Nowak
reżyseria: Robert Gliński
scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
na scenie: Joanna Żółkowska, Kacper Kuszewski, Paulina Holtz
Utwory Fryderyka Chopina i Ferenca Liszta gra Lena Ledoff
czas trwania: 95 minut
Spektaklem Pani Pylińska i sekret Chopina Joanna Żółkowska obchodzi 50-lecie pracy artystycznej.
Pani Pylińska i sekret Chopina to adaptacja książki o tym samym tytule. Jak pisze reżyser Robert Gliński: „To historia o tym, co w ostatnich czasach tak często zapomniane. O miłości do sztuki. O pasji, która może stworzyć arcydzieła. O świecie pulsujących energii, które kształtują artystę. O tym, że kultura to wartość najwyższa. Tak jak muzyka Chopina, która weszła do kanonu arcydzieł światowych”. Młody Eryk pokochał muzykę, gdy usłyszał Chopina. Chciał grać utwory swojego mistrza. Lecz jego interpretacjom ciągle czegoś brakowało. Wszystko zmieniło się, gdy rozpoczął lekcje u Profesor Pylińskiej…
Spektakl ma formę lekką, czasem zabawną, niekiedy nawet komediową.
Bilety: 45 zł
26 sierpnia (piątek) o 20:00
w Chorzowskim Centrum Kultury
Teatr Nowy Proxima (Kraków): Kora. Boska
scenariusz i reżyseria: Katarzyna Chlebny
scenografia i kostiumy: Łukasz Błażejewski
aranże: Paweł Harańczyk
ruch sceniczny: Karol Miękina
charakteryzacja: Artur Świetny
na scenie: Katarzyna Chlebny, Piotr Sieklucki, Łukasz Błażejewski, Paweł Rupala
czas trwania: 100 minut
Kora po śmierci staje u wrót nieba, gdzie czekają na nią Trzy Maryjki. Bardzo strojne. Jak malowane: Matka Boska Częstochowska, Matka Boska Fatimska i Matka Boska z Guadalupe. Postawiona przed groteskowym Sądem Ostatecznym Kora wraca w piosenkach i wyznaniach do ziemskich wspomnień. Nareszcie ma okazję do opowiedzenia swojego życia tym, które mogły uczynić je lepszym… Spektakl jest opowieścią o kobiecie, artystce, córce i matce, o Polsce, religii, systemie i chorobie; to baśniowa historia o miłości, tęsknocie, niemocy i żalu.
Trzy Maryje symbolizują trzy różne postawy i trzy różne sfery życia. Trzy Cnoty Boskie. Matka Boska Częstochowska to Wiara – Kościół, Polska, polityka, system. Matka Boska Fatimska to Nadzieja – naiwność, czystość, dziecko i tęsknota. Matka Boska z Guadalupe to Miłość – prawdziwa wolna miłość, muzyka, szaleństwo i indiański trans…
W spektaklu usłyszymy największe przeboje Maanamu śpiewane przez Katarzynę Chlebny.
Bilety: 75 zł
przedpremierowy afterek
23 września (piątek) o 19:00
w Centrum Integracji Międzypokoleniowej
Teatr Korez (Katowice): Miss Końca Świata
scenariusz i reżyseria: Leonard Dreszer
na scenie: Dariusz Stach, Piotr Rybak
„I oto nastąpił dzień, że ludzkość mnie rozczarowała. Zawsze walki, pożądania, mordy itp. Dlatego wysłałem na Ziemię moją najstraszliwszą broń: Miss Końca Świata, która szybko uwolniła świat od zmory ludzkości. Ale wkradł się jeden błąd: tym błędem jesteś ty.
Podpisano: Bóg”
W roli Miss Końca Świata Piotr Rybak.
W roli Rudiego Dariusz Stach.
Bilety: 45 zł
https://chto.interticket.pl/program/miss-konca-swiata-7519
Powrót