imię i nazwisko

e-mail

treść zapytania

Please leave this field empty.

Z czym to się je… Szparagi

 

Choć szparag gości na naszych stołach już 5000 lat, to w Polsce jest to nadal warzywo, które nie każdy zna i docenia. Można jednak zauważyć, że z roku na rok szparagi zyskują coraz większą popularność i wiele z nas z niecierpliwością czeka na maj, w którym rozpoczyna się krótki sezon na szparagi.

Już starożytni Grecy i Rzymianie uprawiali szparagi, a nawet znali sposób, aby móc się nimi cieszyć przez cały rok. Dowodem na to, że szparagi mocno zakorzeniły się kulturze starożytnej są nie tylko rysunki i ryciny, ale także powiedzenie wymyślone przez cesarza Oktawiana Augusta Szybciej niż się ugotują szparagi.

Niestety w naszym klimacie szparagi nie są dostępne cały rok. Co ciekawe na stoły europejskich dworów trafiły dopiero w XV wieku, a do Polski w wieku XVIII.

Grasz w zielone?

Choć wskazuje na to sama nazwa “asparagus”, która oznacza “młody pęd”, to nie każdy wie, że szparagi, które trafiają na nasze stoły to w rzeczywistości jedynie młode pędy tej rośliny. Wyróżniamy trzy rodzaje szparagów: białe, zielone oraz mało znane w Polsce, a doceniane np. we Francji za swój wyrazisty smak – fioletowe.
Szparagi to skarbnica witamin i składników mineralnych takich jak: witamina K, B, B2, B6, C, kwas foliowy, beta-karoten, potas, wapń, sód, magnez, fosfor, fluor, żelazo, asparagina, glutation, inulina, błonnik. Mają działanie bakteriobójcze, obniżają ryzyko nowotworów i chorób serca, regulują pracę układu pokarmowego. Co istotne, nie powinny spożywać szparagów osoby z kamieniami nerkowymi.

Obróbka szparagów

Kupuj zawsze jędrne, niepomarszczone szparagi o zwiniętych, świeżych czubkach i przechowuj je w lodówce, w słoiku z wodą lub owinięte w wilgotny papierowy ręcznik, aby jak najdłużej zachowały swoją świeżość. Jeśli przyrządzasz zielone szparagi nie odcinaj zdrewniałych końcówek “na oko”, ale połam je, chwytając szparag mniej więcej w ⅓ długości od strony czubka oraz za drugi zdrewniały koniec. Dzięki temu szparag złamie się w odpowiednim miejscu. Zielonych szparagów nie obieramy, ale gotujemy je ze skórką ok. 4-6 minut pamiętając, aby czubki wystawały ponad linię wody.

Białe szparagi należy obrać ze skórki, zaczynając tuż pod czubkiem oraz usunąć ok. 2 cm. zdrewniałej końcówki. Im starszy szparag, tym więcej centymetrów ucinamy. Białe szparagi poddajemy obróbce około 2-5 minut. Podobnie robimy z fioletowymi szparagami.

Arystokrata wśród warzyw

Szparagi nie tylko były uważane za afrodyzjak, ale należały do warzyw dostępnych tylko dla arystokracji. Obecnie jest to warzywo ogólnodostępne, choć ze względu na skomplikowaną uprawę dość drogie, dlatego wybierane rzadziej i nadal kojarzone z luksusem. Często spotykamy je na bankietach, spotkaniach biznesowych, przyjęciach czy weselach. Jeśli więc chcesz nadać spotkaniu – niezależnie od tego, czy jest to spotkanie prywatne czy biznesowe – wykwintny charakter – postaw na szparagi.

No najbardziej znanych i cenionych dań ze szparagów należą między innymi: krem, szparagi pod beszamelem, szparagi z jajkiem w koszulce, szparagi z masłem i czosnkiem, szparagi z prosciutto i parmezanem, jajecznica ze szparagami. Wykwintność tych potraw tkwi w ich prostocie i w szparagu, który dodaje im klasy i elegancji.

Jak to się je…

Choć kuszące jest jedzenie szparagów palcami to jednak zgodnie z zasadami sovoir vivre powinniśmy je jeść nożem i widelcem. Należy odcinać niezbyt małe kawałki, rozpoczynając od główki szparaga. Dzięki temu możemy odsunąć na brzeg talerza stwardniałą część, jeśli taka pojawi się w serwowanym daniu. Taki sposób jedzenia szparagów jest również najbardziej odpowiedni podczas formalnych spotkań.

Co roku w maju szparagi królują w menu Sztygarki. To proste warzywo, z którego można wyczarować pyszne, lekkie i zdrowe dania, dlatego menu szparagowe cieszy się dużym zainteresowaniem naszych gości. W tym roku również przygotowaliśmy coś specjalnego dla fanów szparagów, więc już teraz zapraszam i życzę smacznego!

– Szef Kuchni Restauracji Prezydent

Naszą propozycję szparagowego menu możesz znaleźć tutaj —>  Menu

Źródła:

Mediterranean Vegetables, Clifforda A. Wright.
poradnikzdrowie.pl
wikicytaty.com
savoir-vivre.com.pl